tirsdag 1. november 2011

Var på kurs igjen... :)

Utrolig nok klarte jeg tross min elendige form å gjennomføre heldagskurs hos Cacas for to uker siden! :) Vært veldig sliten etterpå, så dermed kommer innlegget seint, men godt... ;) Kurset jeg var på inneholdt noe av det samme som de kursa jeg har vært på før, men nå jobbet vi både med marsipan og fondant eller sukkerpasta som det visstnok heter på godt norsk. Fondanten var god å jobbe men, men smakte ELENDIG i forhold til marsipanen, så... Jeg kommer nok til å fortsette med marsipan, selv om blomstene ble nettere da de ble laget i fondant!

Her er ei marsipanrose i naturfarga marsipan. Den er sprayet med rosa kakespray. Dessverre var de tomme for det i butikken da jeg var der, og jernia (som fører cacasprodukter) selger de ikke, så... :( Da må jeg nok på Oslotur evt bestille for å få tak i...  Litt synd, for jeg hadde tenkt å spraye rosetten jeg lagde på kurset når jeg fikk satt den sammen....

Bildet under er ei såkalt "Dummykake" eller isoporkake som jeg ville sagt, trekkt med ekstra hvit marsipan. Forstår det nesten ikke selv at JEG faktisk har trekkt den kaka, for noe lignende det har jeg ALDRI klart før!! :D Så jeg ble ganske fornøyd!! :) Trekket har fått noen skrammer og dunker i fraktingen fra Oslo og hjem, men synes den ser bra ut likevel, jeg! :) (og det er samme "dummykake på resten av bildene i innelgget.. Bytter bare på pynten for å vise...) Rosetten oppå er laget i fondant. Vi lagde hver sløyfe for seg selv på kurset, men siden de trengte lenger tørketid, så satte jeg den sammen etter jeg kom hjem. Dessverre fikk jeg knukket noen av sløyfene, så den ble ikke heilt tipp topp. Men hadde igrunn aldri drømt om å klare å lage noe slikt, jeg..!


 Også fra sida...

Her har jeg pyntet kaka med rose, 4 epleblomster og 3 nelliker i marsipan. Lagde bare 4 blader på kurset, så skulle kaka vært servert hadde jeg nok tatt meg bryet med å lage flere blader, men i og med det bare er for å vise fram, så tenkte jeg at det får bli en annen gang... :)


Som en ser, er disse blomstene, calaliljne og prestekragene litt nettere å se på.. Disse er laget i fondant. Penere å se på, men smaker ikke på langt nær like godt som marsipanen.. :)

Skikkelig moro å være på kurs, altså! Så kan absolutt anbefales selv om det er litt dyrt...!

1 kommentar: