mandag 7. februar 2011

Har vært i Oslo på kakepyntekurs hos Cacas!! :D

I helga har jeg vært hos Cacas i Oslo og lært litt teknikker for kakepynting. :) Kjempemoro!!! :) Hatt 3 kurs på 3,5 time hver, hvor jeg har lært masse. Det ene kurset var Basickurs. Der lærte vi å bruke kakesprøyte og tipper. Lagde border, rosetter og roser i smørkrem. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, så har ikke bilder av noe jeg lagde på det kurset.. Neste kurs jeg var med på var marsipankurs. Da lærte vi å lage diverse blomster i marsipan, i tillegg til litt tips om hvordan en skal farge og oppbevare marsipan. Moro!! Fikk med meg det jeg lagde hjem, så noen bilder har det blitt etterpå!  Siste kurset jeg var med på, var royal icingkurset, hvor vi igjen lagde alt med kakesprøyte!! Virkelig fasinerende hva som kan lages med ei kakesprøyte og de riktige tippene, altså! Så lommeboka merket det, ja...... ;) Men håper på noen fine kaker etterhvert, da....

Dette er to liljer i royal icing. (Sprøytet ut med kakesprøyte, pyntet med ferdige "støvbærere" og penslet litt fargepulver (spiselig) på. Det neste bildet er et hjerte i royal icing, roseknupper, erteblomster, noen blader og "dropflower".


 Her er det epleblomster, stemorsblomster, og roser, i tillegg til noe fra bildet over. Dette er også laget i royal icing, ved hjelp av kakesprøyte og rosenål.. Rosene har fått hver sine behandliger... Den øverst til venstre er sprayet med Pearlspray, den i midten er kun icing, den øverste til høyre har jeg penslet litt fargepulver på (disse tre er også på bildet under.. pearlsprayen kommer litt bedre fram på det bildet...), og den nederste (høyre) har fått litt sølvglitter på seg.

Så noen bilder fra marsipanen jeg formet... Her er det epleblomser, prestekrager, påskeliljer og en hortensiablomst med sommerfugl på.. Lagde også roser, liljer, solsikke og fucia(? -Usikker på navnet - med også kalt tåre)..



Nå en får lyst å reise på enda flere kurs!! :) For dette var KJEMPEMORO!! Om du har lyst å reise på kurs, kan jeg absolutt anbefale disse tre! (Basic, marsipan og royal icing) Gå inn på http://www.cacas.no/, så finner du kursoversikt og kursbeskrivelser innpå sida der! :)

1 kommentar:

  1. Så mye fint du har lært å lage!
    Nå tenker jeg det blir mange flotte kaker framover :)

    SvarSlett